صنعت روز

اتوماسیون صنعتی

صنعت روز

اتوماسیون صنعتی

وایرشو و سرسیم

  وایرشو


جهت اتصال مطمئن و سریع یک سیم در یک سلول ترمینال از وایرشوهای روکش دار استفاده می شود. وایرشو به نحوی روی سرسیم قرار می گیرد که قسمت عایق وایرشو روی عایق سیم، و قسمت هادی آن روی سیم لخت قرار می گیرد. سپس وایرشو توسط ابزار پرس مناسب و بسته به سطح مقطع سیم پرس می شود تا اتصال مناسب و مطمئن بین وایرشو و سیم برقرار گردد. برای بررسی بیش تر انواع اتصالات وایرشو و سرسیم کلیک کنید.

برای بستن سیم های رشته ای در زیر پیچ باید از اتصالات فیشی (سر سیمی) استفاده کرد. این فیش ها دارای انواع مختلف حلقه ای، کشویی، سوزنی و دو شاخ هستند که هر یک کاربرد ویژه ای دارند. پرکاربردترین آن ها در ساختمان سرسیم سوزنی است. سرسیم های سوزنی به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سیم در حالت داخل شدن مستقیم به سلول ترمینال و بستن پیچ ترمینال بر روی سیم استفاده می شود.

 

وایرشوها در دو نوع دوبل روکش دار TE و تکی روکش دار E ساخته می شوند. انتهای وایرشوهای دوبل به صورت قیفی و انتهای وایرشوهای تکی به صورت گرد است. بر روی پلاستیک حاوی وایرشو علامتی اختصاری همانند ITEMS:TE1510 نوشته می شود که دو شماره اول نشان دهنده شماره سیم است و عدد ۱۵ یعنی سیم شماره ۱/۵ و TE به معنی وایرشو دوبل است.

             دو شاخ اتصال سیم به پیچ هادی

سرسیم های دو شاخ روکش دار به منظور اتصال سیم به پیچ هادی، بدون نیاز به باز کردن کامل پیچ استفاده می شود. جهت نصب سرسیم دو شاخ، قسمت هادی سرسیم حول پیچ جاگذاری و پیچ محکم می شود.

 

             رنگ بندی وایرشو

جنس و رنگ روکش وایرشوهای تکی روکش دار مطابق با استاندارد DIN است.

1.             جنس هادی: مس با خلوص ۹۹/۹۵ %

2.             آبکاری هادی: قلع

3.             جنس روکش: PVC یا نایلون (در صورت درخواست)

4.             بسته بندی: ۱۰۰ عدد در بسته

 

 

سطح مقطع وایرشو       رنگ روکش وایرشو

۰/۵          سفید

۰/۷۵        آبی روشن

۱              قرمز

۱/۵          مشکی

۲/۵          خاکستری

۴              نارنجی

۶              سبز

۱۰           قهوه ای

۱۶           عاجی

۲۵           مشکی

۳۵           قرمز

۵۰           آبی

 

 

             انواع ترمینال

پیچیدن سیم ها به دور هم برای ایجاد اتصال الکتریکی و عایق بندی محل اتصال با نوار چسب الکتریکی ممنوع است (در این روش به دلیل اینکه سیم ها به همدیگر به صورت مطمئن متصل نمی شوند و بین اتصال مقاومت ایجاد می کنند، شارش الکترون ها از اتصالات با فاصله و استحکام کم، حالت پرشی خواهند داشت. در برخی موارد ممکن است اتصال همراه با جرقه باشد که این جرقه زدن متوالی، می تواند سبب داغ شدن محل اتصال و ذوب شدن عایق شود).

علاوه بر این کمرگیری سیم ها جهت اتصال سیم ها به یکدیگر نیز مجاز نمی باشد. از انواع ترمینال جهت اتصال مطمئن سیم ها به یکدیگر استفاده می شود که در سه دستۀ شاخه ای، سرامیکی و تابلویی ساخته می شوند. سایز تمام ترمینال ها براساس سطح مقطع سیم است از این رو ابعاد ترمینال متناسب با سایز سیم می باشد.

 ترمینال سرامیکی

نوع دیگری از ترمینال با نام سرامیکی شناخته می شود.

•               ترمینال تابلویی

  ترمینال تابلویی به دو دسته RTP پلاستیکی و RTC باکالیت تقسیم می شود. یک طرف بعضی از ترمینال های تابلویی RTP و RCT ها عایق نیست، از این رو جهت جلوگیری از خطربرق گرفتگی باید از ته بند در انتهای ترمینال استفاده کرد.

 

•               پشت بند ترمینال

جهت تثبیت ترمینال های تابلویی بر روی ریل های خود، باید در انتهای ترمینال از تجهیزی به نام پشت بند استفاده شود.

.      ریل تابلو برق

جهت نصب تجهیزات تابلو، همانند کلیدهای مینیاتوری، رله های شیشه ای، کنتاکتور، ترمینال ها و … از ریل تابلو استفاده می شود. ریل های تابلو به دو دسته ریل مینیاتوری (ریل DIN) و ریل RCT تقسیم می شود.

وایرشو و سرسیم